Menu
5 fitness oefeningen voor beginners 5 fitness oefeningen voor beginners

5 fitness oefeningen voor beginners

Sport oefeningen voor thuis 

Sporten is belangrijk om ons immuunsysteem zo sterk mogelijk te houden. Daarnaast is het erg leuk en maak je gelukshormonen aan. Een voordeel van thuissporten is dat je het op een tijd kan doen die jij wil. Ben je nog op zoek naar fitness oefeningen die je vanuit je eigen huis kan uitvoeren? Lees dan snel verder!

Voor extra kracht

Wil je meer spierkracht? Ga dan aan de slag met gewichten. Kleine handgewichten – zogenaamde dumbbells – van 1 of 2 kg zijn perfect voor beginners. Wil je een intensieve krachttraining? Kies dan voor een kettlebell. Dit gewicht lijkt op een kanonskogel en komt van oorsprong uit het oude Rusland.

Oefening 1: Walking lunges

Voor bovenbeenspieren, hamstrings en bilspieren

  • Houd in iedere hand een gewicht vast
  • Zet grote stappen en zak extra diep door de knieën (en houd je rug recht)

Oefening 2: Shoulder Press

Voor de schouders

  • Houd in iedere hand een gewicht vast
  • Ga rechtop staan met je armen gestrekt boven het hoofd
  • Laat je armen zakken totdat je ellebogen op schouderhoogte zijn
  • Strek je armen weer helemaal omhoog

Dumbells, kettlebells en andere sport gewichten

Balans en conditie

Naast kracht zijn balans en conditie erg belangrijk voor een gezond en sterk lichaam. Verbeter je balans door je buik- en rugspieren (ofwel ‘core’) te trainen. Maak tijdens oefeningen gebruik van een yogabal, dat maakt het leuk en soms nét wat moeilijker. Een yogamat is fijn om te gebruiken als ondergrond. Hierop kan je talloze oefeningen doen. Wil je een betere conditie krijgen? Ga dan touwtje springen! Het is een intensieve work-out en na 10 minuten springen heb je ongeveer 100 calorieën verbrand.

Oefening 3: Crunches

Voor buikspieren

  • Ga met je rug op de yogabal liggen en zet je voeten stevig neer op de grond
  • Breng je handen aan de zijkant van je hoofd
  • Buig naar voren zodat je alleen nog maar met je billen op de bal leunt (en laat je handen niet los!)

Oefening 4: Side Plank

Voor buikspieren en onderrug

  • Ga op je zij op een yoga mat liggen
  • Plaats je arm recht onder je schouder
  • Beweeg je heup van de grond en daarna je heupen
  • Blijf je heup omhoog duwen en houd vast

Oefening 5: Touwtje springen

Voor de conditie

  • Pak een springtouw, draai het rond en begin met springen!

Onmisbare sportaccessoires

Sportvideo van Lenette

Bekijk ook eens onderstaande video van Lenette Hermsen. Hierin laat ze zien hoe ze haar woonkamer verandert in een eigen sportschool én ze geeft nog extra tips voor sportoefeningen.