Menu

Informatie rondom het coronavirus

Op deze pagina houden we je op de hoogte over de recente ontwikkelingen rondom het coronavirus en wat dit voor jou als Xenos consument betekent. Het virus raakt ons allemaal, en we informeren je graag hoe we je in de winkel en op Xenos.nl zo goed mogelijk van dienst blijven.
Voor specifieke gezondheidsvragen verwijzen wij je naar de website van het RIVM

Voor meer vragen over de bezorging ten tijden van het coronavirus verwijzen we je naar de veelgestelde vragen op de website van PostNL

Als de situatie verandert passen we de informatie op deze pagina aan. 
Laatste update: 09-07-2020

Coronavirus en bezorging

Met de RIVM-maatregelen tegen het verspreiden van het coronavirus komen er meer vragen over de bezorging van webshop bestellingen. Het virus kan niet worden overgedragen via pakketten, daarom blijven we vanuit de webshop tot op heden bezorgen zoals je van ons gewend bent. Wel is het mogelijk dat de levertijd van de bestelling langer is dan gebruikelijk. Hieronder vind je de meest gestelde vragen.

  • Wat is de verwachte levertijd?
  • Zowel bij Xenos als bij onze transporteur PostNL is de verwerkingstijd momenteel langer. De levertijd die wij momenteel hanteren is 1-3 werkdagen. In verband met de drukte op dit moment is het mogelijk dat we de bezorging van je pakket overdragen aan een andere transporteur om de bestelling zo snel mogelijk bij je te bezorgen.

  • Kan ik nog bestellingen plaatsen op de webshop?
  • De webshop van Xenos is 24/7 open. Je kan gewoon online blijven shoppen.

  • Waar kan ik de bezorgstatus volgen?
  • Informatie over de huidige bezorgstatus is zoals altijd beschikbaar in de PostNL-app en in de track & trace informatie op de PostNL-website. In verband met de drukte op dit moment is het mogelijk dat we de bezorging van je pakket overdragen aan een andere transporteur om de bestelling zo snel mogelijk bij je te bezorge..

  • Mijn Track&Trace code doet het niet, wat nu?
  • Wanneer je van ons de verzendbevestiging hebt ontvangen, kan het nog enkele dagen duren voordat het pakket bij PostNL in het magazijn wordt verwerkt. Tot die tijd staat er in de Track&Trace de melding dat de order nog niet is ontvangen door PostNL. Dit betekent niet dat jouw pakket kwijt is. Houd de Track&Trace in de gaten voor ontwikkelingen in de bezorging. In verband met de drukte op dit moment is het mogelijk dat we de bezorging van je pakket overdragen aan een andere transporteur om de bestelling zo snel mogelijk bij je te bezorgen.

  • Hoe gaat Xenos om met de maatregelen en levering?
  • We kunnen gewoon pakketten blijven bezorgen. Om de verspreiding van het virus te voorkomen, nemen we wel extra maatregelen. De gezondheid en veiligheid van onze medewerkers, partners en klanten staan daarbij voorop. Vanaf maandag 16 maart tekent de PostNL bezorger na toestemming van de ontvanger zelf voor ontvangst. Dit doen we om persoonscontact te minimaliseren. We willen je vragen om daarom bij het in ontvangst nemen van het pakket een geldig legitimatiebewijs bij de hand te hebben. De bezorger noteert vervolgens de laatste 3 cijfers van het documentnummer van het legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of identiteitsbewijs) in het handtekeningsveld.

  • Daarbij is als extra maatregel op 17 maart genomen om over te gaan naar contactloos afleveren. De bezorger houdt 1,5 meter afstand, belt aan en zet de zending op de grond klaar. Vervolgens wacht de bezorger op afstand tot de ontvanger deze in ontvangst neemt. Bij nat weer zal de bezorger aanbellen en de zending in de hand houden. Zodra de ontvanger opendoet vraagt de bezorger om afstand te nemen en zet hij of zij de zending over de drempel en droog binnen

  • Hoe werkt dat met [email protected] leveringen?
  • In het geval van [email protected] bestelling wordt de handtekening zetten voor schadevrije ontvangst vervangen door het maken van een foto van het artikel over de drempel van je woning.

  • Waar kan ik mijn pakket ophalen als die bij een recent gesloten ophaalpunt is afgeleverd?
  • Bestellingen die recent zijn bezorgd bij een afhaalpunt van PostNL welke inmiddels is gesloten (bijvoorbeeld in een sportclub), worden opgehaald door PostNL en afgeleverd bij een vervangende locatie. Bij overdracht aan de nieuwe locatie word je hierover als consument geïnformeerd via de track & trace, PostNL-app, email en/of push notificatie.

  • Ik krijg mijn bestelling in meerdere delen geleverd. Hoe kan dat?
  • Wegens drukte kan het voorkomen dat pakketten die uit meerdere dozen bestaan niet op hetzelfde moment bezorgd worden.


Coronavirus en winkelbezoek

Met de inzet van onze collega’s, leveranciers en transporteurs doen we er alles aan om je zo goed mogelijk van dienst te zijn. Daarbij blijft de gezondheid van onze medewerkers en klanten het allerbelangrijkst. In onze winkels zijn preventieve maatregelen genomen om verdere verspreiding van het coronavirus zo veel mogelijk tegen te gaan. De adviezen van het RIVM staan hierin centraal. Hieronder vind je de meestgestelde vragen.

  • Zijn de winkels nog gewoon open?
  • Ja, de meeste Xenos winkels zijn nog gewoon open, tenzij een gemeente andere regels hanteert. De openingstijden kunnen echter wel afwijken. Houd daarom altijd de openingstijden in de gaten op onze website. De openingstijden worden dagelijk bijgewerkt.

  • Is het veilig om bij Xenos te winkelen?
  • Ja, bij Xenos is het veilig om te winkelen. Ook wij volgen de adviezen van het RIVM op. Direct hand-op-handcontact wordt zoveel mogelijk vermeden. Ook vragen je bij de kassa af te rekenen met je pinpas of mobiele telefoon. Wanneer je alleen over contant geld beschikt verzoeken wij dit uit te wisselen zonder handcontact. Onze medewerkers zijn op de hoogte van de maatregelen en werken alleen als zij geen enkele gezondheidsklachten ervaren. Daarnaast volgen zij strikt het hygiëneprotocol op en volgen zij de richtlijnen van het RIVM. Wij verzoeken iedereen om gepaste afstand van elkaar en onze medewerkers te houden, de richtlijn hierbij is 1,5 meter.

  • Hoeveel mensen kunnen er tegelijkertijd in de winkel?
  • Wij werken met een mandjes beleid. Je mag alleen naar binnen met een winkelmandje. Zijn de mandjes op? Wacht dan buiten tot een klant de winkel verlaat en er weer een mandje beschikbaar is. Wil je graag samen komen winkelen? We hanteren een maximum van 2 personen waarbij je dus allebei een winkelmandje moet hebben.

  • Wanneer kan ik beter niet naar de winkel komen?
  • Ben je verkouden of hoest je? Dan willen we je vragen je winkelaankoop uit te stellen of online een bestelling te plaatsen, zodat de gezondheid van onze klanten en medewerkers niet in gevaar wordt gebracht. Wil je wel bij Xenos blijven shoppen? Onze webshop is 24/7 open.


Laten we goed op elkaar en onszelf passen in deze onzekere tijden.
Tot snel in een van onze 150 winkels of op Xenos.nl.